مجله تغذیه

مجله تغذیه

نوشیدن چای جوشیده ممنوع!

مصرف شیر همراه با چای موجب می شود اگزالات چای با كلسیم شیر تركیب بزرگی ایجاد كند كه این تركیب به علت بزرگی نمی تواند از روده جذب خون شود و باعث كاهش جذب ...


 

یك جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری با تأكید بر اینكه چای دم كرده به دلیل مقدار كم اگزالات آسیب كمتری به بافت كلیوی وارد می كنند گفت: چای نباید بیش از حد جوشیده شود، چون جوشیدن زیاد موجب بالا رفتن اگزالات آن می شود.

یك جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینكه مصرف شیر همراه با چای برای بیماران سنگ ساز مناسب است گفت: مصرف شیر همراه با چای موجب می شود اگزالات چای با كلسیم شیر تركیب بزرگی ایجاد كند كه این تركیب به علت بزرگی نمی تواند از روده جذب خون شود و باعث كاهش جذب اگزالات چای شده، مانع از جذب كلسیم شیر از طریق خون می شود كه این واكنش برای بیمارانی كه دچار سنگ های كلیوی كلسیمی هستند، بسیار مناسب است.

دكتر سیمین وحیدی با اشاره به اینكه یخ چای حاوی مقدار فراوانی اگزالات است، گفت: افراط در مصرف قهوه فوری و یخ چای به دلیل بالا بودن مواد نگهدارنده نیترات موجب ایجاد آسیب دربافت های مختلف بدن از جمله سیستم ادراری می شود.وی در ادامه افزود: افرادی كه تمایل به مصرف چای فوری دارند بهتر است چای سبز مصرف كنند، زیرا این نوع چای حاوی آنتی اكسیدان بیشتری است.این جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری با تأكید بر اینكه چای دم كرده به دلیل مقدار كم اگزالات آسیب كمتری به بافت كلیوی وارد می كند، گفت: چای نباید بیش از حد جوشیده شود، جوشیدن زیاد موجب افزایش اگزالات موجود در آن می شود.

دكتر وحیدی با بیان اینكه چای دفع ویتامینC را از بدن تشدید می كند، گفت: مصرف چای كم رنگ مانع از دفع ویتامینC می شود، لذا بهتر است برای افزایش فواید چای همراه با آن از تركیبات لیمو، برگ به لیمو و ادویه هایی مانند: دارچین، هل، بهارنارنج و تخم كشنیز استفاده كرد.وی با بیان اینكه مصرف متعال میوه ها در بیماران سنگ ساز مناسب است یادآور شد:مركبات با افزایش سطح سیترات ادرار تشكیل سنگ را مهار كرده، مصرف میوه ها با جذب كلسیم و اگزالات همراه است و موجب می شود كلسیم به صورت نامحلول در روده درآمده و جذب خون نشود.

این جراح و متخصص كلیه و مجاری ادراری با تأكید بر اینكه بیماران سنگ ساز بهتر است مصرف ماءالشعیر را جایگزین چای كنند گفت: چای به دلیل دارا بودن تانین به شدت دافع آهن از بدن است ولی ماءالشعیر حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین های گروهB و سیترات و بیكربنات فراوان است كه برای بیماران سنگ ساز بسیار مفید است.
وی گفت: مصرف انواع نوشابه های صنعتی كه حاوی اسیدفسفریك هستند، موجب می شود كلسیم از استخوان ها برداشته شده، محیط خون قلیایی شود و كلسیم بدن به سمت كلیه ها هدایت شده زمینه ایجاد سنگ های كلیوی تشدید شود.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

فایده ای از سویای بو داده

محققان ‌آمریکایی گفتند: دانه های سویای بو داده چه بسا به کاهش فشار خون زنان در مرحله بعد از یائسگی کمک می کند و این نتایج ممکن است برای زنانی که به دنبال شیوه درمانی دیگری به جای درمان هورمونی جایگزین هستند، کمک کند چرا که این درمان هورمونی جایگزین، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان سینه را در طولانی مدت افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ جمال شعبان، استاد قلب انستیتوی ملی قلب مصر گفت: محققان به بررسی خواص دانه سویا پرداخته اند زیرا مشاهده کرده اند میانگین ابتلای زنان به بیماریهای قلبی و سرطان سینه در ژاپن که میزان مصرف سویا در آن بالا است، کاهش نشان می‌دهد.

محققان در تحقیقات خود روی 60 زن در طول هشت هفته به این نتیجه رسیدند: مصرف روزانه نصف فنجان دانه سویای بو داده میزان فشار خون سیستولیک را به میزان 10 درصد و فشار خون دیاستولیک را به میزان 7 درصد در بین مبتلایان به فشار خون که در این تحقیقات شرکت کرده بودند، کاهش داد.

بر اساس این تحقیقات، میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در بین زنان دارای فشار خون عادی نیز به ترتیب 5 و 3 درصد کاهش یافت. کاهش فشار خون به جلوگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی کمک می‌کند.

 

این تحقیقات محققان آمریکایی که در نشست علمی سالانه جمعیت قلب آمریکا ارائه شد، نشان داد: به نظر می‌رسد مصرف دانه‌های سویای بو داده باعث کاهش فشار خون به همان میزان برخی داروهای فشار خون می‌شود.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

غذاهای مفید برای حفظ سلامت كلیه‌ها

 

پزشكان تاكید دارند، مراقبت از كلیه‌ها به اندازه مراقبت از قلب حیاتی و حائز اهمیت است.

 فردی كه با ناراحتی كلیوی دست به گریبان است اغلب زندگی دردناك و سختی دارد. نارسایی كلیوی باعث می‌شود كه بدن نتواند وظیفه روزانه خود را برای تخلیه مواد زائد و سمی به درستی انجام دهد و این وضعیت پیامدهای نامطلوبی بر جای می‌گذارد.

نارسایی كلیه می‌تواند روی اعضای مختلف بدن از چشم‌ها گرفته تا دست‌ها و پاها تاثیر سوء بگذارد و علاوه بر علائم بیمارگونه و آزاردهنده در صورتی كه مزمن شود حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. از این رو پزشكان همواره بر ضرورت مراقبت مناسب از كلیه از جمله رعایت تغذیه صحیح برای بهبود سلامت و عملكرد این عضو حیاتی تاكید دارند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، در این مقاله فهرست برخی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت كلیه‌ها ارائه شده كه عبارتند از:

- فلفل قرمز به تجزیه مواد زائد در خون كمك می‌كند و در نتیجه برای بیماران كلیوی مفید است.

- سفیده تخم مرغ نیز برای این بیماران سودمند است. اگر فردی به مشكل كلیوی مبتلا است به پروتئین‌های با مقادیر كمتر فسفر نیازمند است و سفیده تخم مرغ برای این منظور گزینه مناسبی است. بیماران كلیوی در عین حال باید از مصرف زرده تخم مرغ خودداری كنند.

- گل كلم نیز دشمن واقعی تركیبات سمی موجود در بدن است. این سبزی مفید و پر خاصیت حاوی موادی است كه به خارج كردن مواد سمی زائد از بدن كمك می‌كند.

- كلم پیچ نیز سبزی سرشار از فیتو مواد شیمیایی است كه به تخریب مولكولهای مضر رادیكال آزاد كمك می‌كند. این مولكولها به سلولهای بدن آسیب می‌رسانند.

- ماهی نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضدالتهابی در كاهش ناراحتی های كلیوی موثر است.

- آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه و طبیعی نیز خواص تجزیه كننده مواد زائد در بدن را دارند و به پاكسازی خون از این مواد كمك می‌كنند.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

قابل توجه کسانی که آب نمی نوشند

کسانی که آب نمی نوشند چه مشکلی دارند؟ آنها با چه مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می کنند؟

 یک متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هیچ نوشیدنی جای آب را نمی گیرد تاکید کرد:«اشکال در بلع یکی از مشکلاتی است که نوشیدن مایعات را برای افراد مشکل می کند.»

دکتر امیرحسین فقیهی گفت:«بسیاری از افراد تمایلی به نوشیدن آب ندارند به همین دلیل به نوشیدنی های دیگر روی می آورند اما باید گفت هیچ چیزی نمی تواند جایگزینی برای آب باشد و افراد بزرگسال بایستی روزانه بین 7 تا 8 لیوان آب بنوشند.»

وی ادامه داد:«کسانی که تمایلی به نوشیدن آب ندارند بایستی سعی کنند آب را در برنامه روزانه خود قرار دهند و در صورتی که طعم آب را دوست ندارند می توانند آب را طعم دار کنند به عنوان مثال چند قطره آب لیمو اضافه کنند و یا از آب میوه های طبیعی استفاده کنند و توجه داشته باشند به هیچ وجه از آب میوه های غیرطبیعی موجود در بازار که حاوی شکر هستند و زمینه ساز چاقی و دیابت هستند استفاده نکنند.»

این متخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد:«برخی از افراد به دلیل اشکال در بلع تمایلی نسبت به خوردن مواد غذایی ندارند که ممکن است اشکال در بلع به دلیل اشکال در سیستم حرکتی مری باشد و یا به دلیل زخم در گوارش، فرد قادر به خوردن غذاهای جامد نباشد که بر حسب تشخیص پزشک بایستی درمان این افراد صورت پذیرد.»

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

روش ها و مواد غذایی مناسب برای غنی سازی خون

خون تمامی سلول ها و بافت های بدن را تغذیه می کند و اکسیژن در اختیار بافت ها قرار می دهد.

 برای داشتن خون غنی از اکسیژن و سالم چندین روش وجود دارد که در این مطلب از «MSN» به آن اشاره شده است.

 بهترین روش برای این که خون غنی از اکسیژن باشد، ورزش کردن است. این امر نه تنها به پمپاژ خون به قلب کمک می کند بلکه اکسیژن تازه نیز در اختیار بافت های بدن قرار می دهد.با تنفس عمیق اکسیژن بیشتری در ریه ها جا می گیرد که به طور مستقیم به خون وارد می شود.

گیاهان بنشنی سرشار از فیبر و مواد مغذی است، کلسترول مضر را از بین می برد و میزان تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد و به سلامت خون کمک می کند.در ساختار گلبول های قرمز آهن وجود دارد و مصرف آن برای تقویت خون لازم است. بیشتر زنان قبل از یائسگی با کمبود آهن مواجهند و نیاز به مکمل پیدا می کنند.

از آن جا که مصرف دوز بالای آهن خطرناک است، قبل از مصرف مکمل های آن، آزمایش خون انجام دهید.مواد غذایی که منبع خوب آهن است شامل، عدس، لوبیا، آلو، سبزیجات و گوشت گاو است.

سبزیجات دارای کلروفیل، نوعی ماده مغذی گیاهی و رنگ دهنده است. کلروفیل، شباهت زیادی به مولکول های هموگلوبین دارد.

مصرف بالای سبزیجات به همراه آهن، خونساز است.فلفل قرمز با تحریک فعالیت قلبی عروقی و کاهش فشار خون، تصفیه خون را سرعت می  بخشد.آب آلوئه ورا، تقویت کننده طبیعی خون به حساب می آید. آلوئه ورا، رگ های خونی را تمیز می کند و خاصیت ضدالتهابی دارد. این گیاه غنی از اسید آمینه های مفید، آنزیم، کلروفیل، ویتامین و مواد معدنی است که همه آن ها به غنی شدن خون کمک می کند.

آب بخش زیادی از خون را تشکیل می دهد.

استنشاق دود، خون را آلوده می کند و باید از آن پرهیز کرد.

از لوسیون ها، کرم ها و لوازم آرایشی طبیعی استفاده کنید. زیرا آلودگی این لوازم به طور مستقیم از راه پوست وارد خون می شود.

خوش بو کننده ها سرشار از مواد خطرناک و سرطان زاست که در صورت استفاده از طریق تنفس و پوست وارد خون می شود و به مواد ژنتیکی آسیب می رساند.

ریشه گیاه قاصدک، یکی از خونسازترین مواد است. این گیاه با تصفیه خون، وضعیت کبد را بهبود می بخشد.

میوه و سبزیجات،مانند لوبیا سبز سرشار از مواد معدنی و خونساز است.

رژیم غذایی غنی از فیبر قابل حل، در از بین بردن تراکم جرم در رگ ها مفید است.

به طور طبیعی PHخون 7.3 است و رژیم غذایی اسیدی باعث بالا رفتن اسیدیته خون می شود که سرعت بازسازی دیواره رگ ها را کند می کند. مصرف قند، نوشیدنی های گازدار، گوشت قرمز و غذاهای آماده را کاهش دهید و سبزیجات قلیایی (تقریباً همه سبزیجات قلیایی است)، میوه های قلیایی مانند آواکادو، نارگیل تازه، لیمو، گریپ فروت و عدس، لوبیا، سویا، مغز میوه مانند بادام، کنجد و... مصرف کنید.

 

مکمل های ویتامین B مانندB6,B12 و فولات برای کاهش دادن هموسیستئین در خون لازم است. یزان بالا از هموسیستئین با انسداد رگ ها و بیماری قلبی ارتباط دارد.


http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif
بخورید تا بخوابید

 

 

اگر از کم خوابی رنج می‌برید به شما توصیه می‌کنیم تا با مطالعه این مطلب با مواد غذایی آشنا شوید که به شما کمک می‌کنند بهتر و بیشتر بخوابید...

خواب و استراحت از جمله مهمترین مسائل دخیل در بحث سلامتی جسمی و همچنین روحی فردی است. کم‌خوابی و بی‌خوابی می تواند آسیب های فراوانی جسمی و روحی فراوانی را به فرد مبتلا وارد کند.

یکی از ارکان مهم برای داشتن خوابی راحت و عمیق تغذیه است. در این مطلب ما شما را با تعدادی از خوراکی‌هایی که می‌توانند به خواب شما کمک کنند آشنا خواهیم کرد. فراموش نکنید که این خوراکی‌ها را باید حداقل دو ساعت قبل از رفتن به بستر مصرف کنید تا زمان کافی برای هضم آن به سیستم گوارش داده شود.

بادام

یکی از بهترین خوراکی‌ها برای خوابیدن بادام است. بنا به نظر کارشناسان این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که یک ماده مناسب برای آرامش بخشیدن به عضلات و کمک به خواب بهتر است. بادام حاوی مواد پروتئینی است که به تنظیم کردن قند خون در طول مدت زمان خواب کمک می‌کند.این ماده غذایی به بدن شما کمک می‌کند تا از چرخه هوشیاری روزانه به حالت آرامش و استراحت تغییر وضعیت دهد. مصرف یک قاشق غذا‌خوری بادام به شما برای بدست آوردن این شرایط کمک می‌کند.

چای

شاید تصور کنید که اشتباهی در اینجا رخ داده است. چای معمولی که ما مصرف می‌کنیم حاوی مقادیر زیادی کافئین است که دشمن خواب‌آلودگی است. اما منظور ما چای‌های دیگر است. چای بابونه یکی از این انواع است. چای دیگر چای سبز است که حاوی ماده "تیانین" است. مصرف یک فنجان از این چای‌ها قبل از خواب به شما برای داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

موز

این میوه زرد خوشمزه علاوه بر طعم خوش خود در زمینه خواب نیز موثر است. منیزیم و پتاسیم موجود در این میوه به انسان کمک می‌کند تا آرامش کسب کند و در عضلات خود احساس راحتی کند. مصرف موز همچنین به شما کمک می‌کند تا مواد لازم برای تولید هورمون‌های لازم برای آرامش دادن به مغز را نیز در اختیار داشته باشید.

تخم مرغ پخته شده

مواد خوراکی بسیار شیرین مثل شیرینی و کیکها شما را خواب آلوده می‌کنند اما در میان شب و به دلیل افت قند خون باعث می‌شوند که شما از خواب بیدار شوید. برای مقابله با این شرایط به شما توصیه می‌کنیم که از مواد پروتیئنی در رژیم غذایی خود بهره ببرید. خوردن یک تخم‌مرغ سفت شده قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا در تمام مدت شب خوابی کامل داشته باشید.

لبنیات

ماست ، شیر و پنیر حاوی ماده "tryptophan " و همچنین کلسیم هستند که اثر بسیار مناسبی در بحث استراحت و خواب افراد دارند. لبنیات دارای اثر آرامش بخشی بر روی مغز هستند و نه فقط به داشتن خوابی راحت کمک می‌کنند ، بلکه باعث می‌شوند تا شخص از فشارهای روحی که در طول روز با آن رو به رو بوده است نجات یابد.

گیلاس

این میوه خوشمزه تابستانی از دیگر مواد خوراکی مناسب برای داشتن خوابی راحت است. این میوه حاوی ماده "ملاتونین" است که به افراد دچار کم‌خوابی کمک می‌کند تا راحت‌تر بخوابند. مصرف یک استکان پر گیلاس قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بخوابید.

جو

جوی صبحانه که با شیر ترکیب می‌شود و در وعده صبحانه مصرف می‌شود می‌تواند به شما برای داشتن خوابی راحت کمک کند. این ماده با توجه به این که حاوی کربوهیدارت و سبوس است می‌تواند به عنوان یک میان وعده مناسب هم مورد استفاده قرار گیرد و زمانی که با شیر ترکیب می‌شود می‌تواند پروتئین مورد نیاز شما را تامین کند.این غذا همچنین حاوی ماده "tryptophan " است که به آرامش بدن کمک می‌کند.

سویای سبز

این گونه از سویا که به رنگ سبز بوده و شبیه به نخود فرنگی است می‌تواند به عنوان یک میان وعده مناسب برای کمک به خواب شما به کار رود. این گیاه خوراکی خصوصا به بانوانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند و دارای مشکلاتی در هنگام خواب هستند کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشند.شما می توانید با ترکیب این گیاه با کمی نمک و روغن زیتون و تفت دادن آن یک میان وعده خوشمزه و مناسب برای کمک به بهتر خوابیدن داشته باشید.

 




:: موضوعات مرتبط: علمی , مقاله , ,
:: برچسب‌ها: مجله تغزیه , نوشیدن چای جوشیده ممنوع! , فایده ای از سویای بو داده , یامهدی , منتظران ظهور , یاباصالح المهدی , , غذاهای مفید برای حفظ سلامت كلیه‌ها , قابل توجه کسانی که آب نمی نوشند , روش ها و مواد غذایی مناسب برای غنی سازی خون , بخورید تا بخوابید , جو , سویای سبز , گیلاس , لبنیات , تخم مرغ پخته شده , موز , چای , بادام ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : جعفر قاسمی
تاریخ : یک شنبه 16 مهر 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
:) در تاریخ : 1392/4/24/1 - - گفته است :
مطلبت عالیه

فقط اون "تغذیه" هست؛ لازمه درستش کنی
پاسخ:تصحیح شد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: