روانشناسی اختصاصی

روانشناسی اختصاصی

10 چیز که مانع 10 چیز دیگر است! 

دیگران با دیدن چهره موجه و رفتار شما به ارزش های شما پی نخواهند برد. تنها زمانی که لب به سخن بگشایید می توانید به پیشرفت دست یابید.

گاهی اوقات مهم ترین مانع دستیابی ما به خواسته هایمان دقیقا جلوی چشمانمان است اما به آن بی توجهیم . شاید هم چون همیشه جلوی چشممان است نمی بینیمش. اگر از زاویه جدید نگاه کنیم به قول معروف یک شبه می توانیم ره صد ساله برویم.

1. غرور مانع یادگیری

غرور مانع اصلی یادگیری است. شما حتما این ضرب المثل ایرانی را شنیده اید " پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است" اما خودتان قضاوت کنید چند بار به خاطر حفظ غرورمان از سوال کردن طفره رفته ایم.

اغلب کسانی که در رشته های مختلف علمی به پیشرفت رسیده اند کسانی اند که از پرسیدن نمی ترسیدند.

2. تعصب مانع نوآوری

هیچ چیز در دنیا بیشتر از تعصب مانع نوآوری و پیشرفت نوع بشر نشده است. به خیلی چیزها چنگ می زنیم و تعصب داریم اما نمی دانیم چرا. اگر در مورد خیلی از باور ها و روش های زندگی مان فکر کنیم فلسفه خاصی برایش نداریم درحالیکه شاید هر روز اجرایش کنیم.

هرکسی که توانسته زیان های جبران ناپذیر تعصب بیجا را در زندگی اش کشف کند درهای تازه ای به رویش باز شده و دنیا را از منظر جدیدی دیده است.

3. کم رویی مانع پیشرفت

مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. اگر تمام جهان بگویند شما انسان بااستعدادی هستید تا زمانی که عقاید و افکارتان در ذهنتان باقی بماند نمی توانید پیشرفت کنید.

دیگران با دیدن چهره موجه و رفتار شما به ارزش های شما پی نخواهند برد. تنها زمانی که لب به سخن بگشایید می توانید به پیشرفت دست یابید.

4. ترس مانع ایستادن

ترس مانع اصلی ثابت قدمی و پایبندی انسان بر اعتقاداتش است. ترس از قضاوت دیگران، ترس از طرد شدن، ترس از عدم موفقیت سبب می شود شما هرچقدر هم به درست بودن چیزی ایمان داشته باشید برای داشتن و عمل کردن به آن کاری نکنید.

5. تخیل مانع واقع بینی

انسان بی رویا غیر قابل تحمل است چه برای خودش و چه برای دیگران اما زندگی در تخیلات و توهم باعث می شود ما در دنیایی غیر حقیقی زندگی کنیم و زمانی از خواب غفلت بیدار شویم که خیلی دیر است.

6. بدبینی مانع شادی

انسان بد بین زندگی را به کام خود و نزدیکانش تلخ می کند. این جور افراد در بهترین قصر ها و زیبا ترین بنا ها به دنبال ترک های دیوار اند. باور کنید این زندگی برای هیچ کس به اندازه خودشان سخت نیست.

شما می توانید از آنها پرهیز کنید اما خودشان به هیچ وجه نمی توانند از دست خودشان فرار کنند.

7. خود شیفتگی مانع معاشرت

حیات بشر به تعامل با دیگران بستگی دارد. بنابراین ما ناچار هستیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم. اما هیچ کس خواهان هم نشینی با انسان خود شیفته نبوده و نخواهد بود.

8. شکایت مانع تلاش گری

آنکه دائما در پی مقصر و شکایت و شماتت دیگران است عملا دست از تلاش برداشته چون مشغول یافتن مقصر است!

به همین سادگی زندگی تان را هدر ندهید.

9. خود بزرگ بینی مانع محبوبیت

همه انسان ها دوست دارند در نظر دیگران به بهترین شکل دیده شوند اما وقتی دائما خودمان را در موضع قدرت و برتری قرار می دهیم سایرین را بیزار می کنیم و از خودمان فراری می دهیم.

10. عادت کردن مانع تغییر

عادت مانع تغییر است و باعث می شود سالهای سال در یک مکان ، زمان، موقعیت و شرایط درجا بزنیم.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

شخصیت شناسی براساس نوع کفشی که می پسندید! 

تست شخصیت شناسی - تا به حال شنیده اید که بتوان از روی کفش شخصیت یک نفر را روانشناسی کرد؟ شاید کمی عجیب به نظر برسد یا حتی بعضی ها بگویند که این موضوع مثل طالع بینی چندان قابل اطمینان نیست اما باور کنید تحقیقات علمی نشان داده اند که می توان از روی کفش افراد را روانشناسی کرد.

کریستین کراندال، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کانزاس، می گوید: آ«هیچ کسی شک ندارد که حالت چهره، سر و مدل موها می تواند خیلی چیزها درباره شخصیت فرد بگوید ولی درباره بعضی از انواع پوشاک مثل کفش ها نیز می توان چنین چیزی گفت.آ» او می گوید، تحقیقات نشان می دهد کفش های شما هر طور که باشند، می توان با نگاه کردن به آنها راجع به شخصیت تان تا حدی قضاوت کرد. روانشناسان دانشگاه کانزاس میگویند که مدل، قیمت، رنگ و شکل ظاهری کفش ها می تواند ویژگی های احساسی و شخصیتی افراد را نشان بدهد، پس همین الان به کفش های خود نگاه کنید. چه کفشی به پا دارید؟ کفش های تمیز واکس خورده؟ کفش های پاشنه بلند؟ کفش های قشنگ ولی کمی فرسوده؟

کفش شما نشان دهنده روحیه شماست

در جریان تحقیقات در کانزاس، ۶۳ دانشجو به ۲۰۸ جفت کفش نگاه کردند و خصوصیات صاحب آنها را حدس زدند. این افراد که کفش ها را مشاهده می کردند حدود ۹۰درصد خصوصیات شخصی صاحبان کفش ها را به درستی حدس زدند. صاحبان کفش ها که به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده بودند، قبلا پرسشنامه تست شخصیت را پر کرده و از آنها خواسته شده بود کفش هایی را که بیشتر مورد استفاده قرار می دهند به محققان تحویل بدهند.

از شرکت کنندگان خواسته شد به کفش ها نگاه کنند و جنسیت، سن و موقعیت اجتماعی صاحب آنها را حدس بزنند. خصوصیات شخصیتی موردنظر عبارت بود از برون گرایی یا درون گرایی، محافظه کاری یا آزادی خواهی، ثبات احساسی، سازگاری و وجدان.از آنجایی که کفش ها مدل ها، برندها، ظاهر و کاربرد های متفاوتی دارند، می توانند حامل اطلاعاتی راجع به تفاوت های شخصی باشند. بعضی از این تفاوت ها بارز و مشخص هستند.

کراندال، استاد روانشناسی اجتماعی در دانشگاه کانزاس، می گوید اینکه فردی کفش فانتزی بپوشد یا راحتی یا رسمی همه می توانند وجهی از شخصیت او را نشان دهند، او در تحقیقات خود گروهی را مامور کرد که با آزمون های شخصیت شناسی بررسی کنند هر مدل کفش چه ویژگی های شخصیتیای را نشان می دهد و بعد یافته ها را مورد آزمایش قرار داد، بعضی از آنها کاملا دقیق بودند و بعضی چندان دقیق نبودند.

کفش ساقدار

آنهایی که سرد و بی احساس هستند

افرادی که علاقه زیادی به پوشیدن کفش ساقدار دارند معمولا روحیه سردی دارند و بیشتر درون گرا هستند و تمایل دارند از جامعه کناره گیری کنند و بیشتر منزوی باشند و حتی هیچ تلاشی نمی کنند که مورد قبول دیگران باشند یا حتی روحیه وظیفه شناسی از خود بروز دهند. ثبات عاطفی آنها کمتر است و روحیه ای تهاجمی دارند. دکتر کراندال می گوید: اگر فردی چنین کفشی بپوشد، یعنی دوست دارد بعضی از قوانین معمول را بشکند.

کفش مد روز

کار گروهی دوست ندارند

کاملا مشخص است افرادی که از کفش مد روز استفاده می کنند، درآمد نسبتا بالایی دارند، به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهند و تا حدودی مغرور هستند. به طور کلی افراد این گروه در جمع کمتر پذیرفته می شوند و خودشان هم خیلی دوست ندارند در فعالیت های گروهی شرکت کنند ولی نباید از حق گذشت که احساس وظیفه شناسی بالایی دارند.

آرام و ساده

افرادی که از کفش های معمولی و نه چندان شیک استفاده می کنند، ویژگی شخصیتی متمایز یا دیدگاه سیاسی خاصی ندارند، معمولا از گروه سیاسی خاصی طرفداری نمی کنند و اصولا ویژگی شخصیتی متمایز و خاصی ندارند. آنها مانند پوشش خود، شخصیتی آرام و ساده دارند و سعی می کنند همه جا از خود شخصیت قابل قبولی ارائه دهند، بعید است افراد این گروه را با صندل های پاشنه دار ببینید.

کفش شاد و رنگی

آدم های فعال

افرادی که از کفش های رنگارنگ استفاده می کنند یعنی کفش هایی با رنگ های روشن و متفاوت که معمولا به عنوان اسنیکر شناخته می شوند، می پوشند معمولا ثبات احساسی بیشتری دارند و کمتر از دیگران خودشان را گرفتار استرس و اضطراب می کنند. این رنگارنگ پوش ها برون گرا و بسیار فعالند و تمایل دارند با مدل و رنگ کفش هایشان پیامی را به دیگران منتقل کنند، البته لزوما این پیام حقیقت ندارد. محققان تاکید می کنند که کفش شاد و رنگارنگ الزاما باعث شادی افراد نمی شود.

کفش با ظاهر ناراحت

از همه خونسردترند

کفش هایی که خیلی ناراحت به نظر می رسند مثل کفش هایی با پاشنه خیلی بلند و... معمولا توسط شخصیت های خیلی آرام و خونسرد پوشیده می شوند.

کفش قدیمی

وظیفه شناس اما سرد

افرادی که معمولا کفش های کهنه و قدیمی می پوشند، بسیار برون گرا هستند و از ثبات شخصیتی بالایی برخوردارند. این افراد تا زمانی که کفش شان نیاز به تعمیر پیدا نکند آن را از پا بیرون نمی آورند. به وظیفه شناسی این افراد می توانید اطمینان کنید اما کمی سردمزاج هستند. البته ویژگی های شخصیتی این گروه کمی متغیرتر از دیگر گروه هاست.

افرادی که روحیه ای نسبتا خشن دارند و خشونت ورزی را چیزی منفی نمی دانند: آنهایی که چکمه های کوتاه می پوشند.

آدم های سازگار که خود را با هر موقعیتی تطبیق می دهند: کفشی می پوشند که بتوان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد. درواقع کفش های چندمنظوره می پوشند.

افراد آزاداندیش که چندان خود را درگیر مقررات و چارچوب ها نمی کنند: کفش ارزان قیمت می پوشند و خیلی از آن مراقبت و نگهداری نمی کنند.

کسانی که نگران قضاوت دیگران و روابط انسانی خود هستند: کفش نو می پوشند و مدام مراقب آن هستند.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

نحوه صحیح برخورد با مزاحم ها ! 

هنگام صحبت کردن درباره این موضوع کاملا جدی و قاطع باشید، لبخند نزنید و از او عذرخواهی نکنید. توضیح دهید که این رفتارش شما را آزار می دهد و بر روحیه شما تاثیر منفی می گذارد.

۱ – چشم پوشی نکنید

دانش آموز، دانشجو، کارمند یا در هر موقعیتی که هستید، هر گاه احساس کردید که در معرض مزاحمتی قرار گرفته اید در برابر آن سکوت نکنید. بسیاری از افراد با این تصور که این مزاحمت خود به خود قطع می شود، در برابر آن سکوت اختیار می کنند ولی مزاحم در بیشتر موارد سکوت شما را به عنوان ضعف یا تمایل شما تعبیر می کند و شما را طعمه راحتی فرض می کند. فکر نکنید که این ماجرا تقصیر شماست و باید تحملش کنید. قاطعانه جواب منفی بدهید. در بسیاری از فرهنگ ها مثل فرهنگ ما که تحمل کردن یک ارزش محسوب می شود، چنین سکوت هایی فراوان رخ می دهد.

۲ - احساسات خود را بپذیرید

طبیعی است که احساس ناامنی و پریشانی کنید. شاید فکر کنید اولین فردی هستید که این اتفاق برایش رخ داده و از این موضوع نگران شوید ( در صورتی که شاید رئیس شما با کارمندان دیگر نیز همین رفتار را داشته است ). شاید تصور کنید که رفتار و کردار خود شما باعث پیش آمدن این مشکل شده و خودتان را سرزنش کنید ( البته پوشش و رفتار فرد هم بی تاثیر نیست اما در هر حال، مزاحم مقصر اصلی است ) و از رفتن به محل کار و تنها ماندن در آنجا بترسید.

۳ - با صراحت و قاطعیت از مزاحم بخواهید تا رفتارش را تغییر دهد

هنگام صحبت کردن درباره این موضوع کاملا جدی و قاطع باشید، لبخند نزنید و از او عذرخواهی نکنید. توضیح دهید که این رفتارش شما را آزار می دهد و بر روحیه شما تاثیر منفی می گذارد. برای مثال می توانید بگویید: آ« وقتی شما این کار را انجام می دهید یا اینطور صحبت می کنید، ناراحت می شوم و نمی توانم بر کارم تمرکز کنم. آ»

۴ – اگر تذکر کلامی شما مؤثر واقع نشد، برای او یک نامه بنویسید

در نامه درباره رفتار و گفتار ناخوشایندش توضیح دهید. بنویسید که به چه دلیل رفتار و گفتارش برای شما ناخوشایند است و بگویید که اعمالش را مزاحمت تلقی می کنید. از او قاطعانه بخواهید که از این رفتارش دست بردارد.

۵ – مستند سازی کنید

یادداشت کاملی از این وقایع برای خود تهیه کنید. این یادداشت باید شامل این موارد باشد: نام کامل مزاحم، عملی که انجام داده، زمان و مکان انجام این عمل ( با ذکر ساعت و تاریخ ) و ذکر نام شاهد ( در صورتی که کسی شاهد ماجرا بوده است ). این کار باعث می شود که جزئیات واقعه را به خاطر بیاورید و دلیل و مدرکی محکم برای اثبات ادعاهای تان داشته باشید.

۶ – اگر رفتار مزاحم صورتی علنی پیدا کرده است از آن چشم پوشی نکنید

چشم پوشی از این رفتارها در مراحل اولیه ممکن است موجب توقف آن شود؛ اما اگر آشکارا مزاحم شما می شود، چشم پوشی از آن شیوه مناسبی برای مقابله نیست. بسیاری از افراد با این تصور که ماجرا خود به خود پایان خواهد یافت در برابر آن سکوت می کنند.

 اما مزاحم در بیشتر مواقع این سکوت را ضعف یا موافقت قربانی تعبیر می کند و باعث می شود که همچنان به پیشروی خود ادامه دهد.

۷ - کمک بگیرید

موضوع را با یک فرد مورد اطمینان مانند والدین، استاد یا یک دوست در میان بگذارید و از حمایت عاطفی آنها بهره گیرید.

۸ – بی تفاوت نباشید

نسبت به علایم اولیه ظهور مزاحمت جنسی حساس باشید و با این تصور که خود به خود از بین خواهد رفت، آنها را نادیده نگیرید.

۹ – شکایت کنید

در صورت متوقف نشدن رفتار مزاحم، می توانید رسما از او شکایت کنید. فراموش نکنید که شکایت شما باید با شواهد و مدارک و مستند و محکم همراه باشد.

۱۰ – کارتان را عوض کنید

در صورتی که رئیس یا همکارتان رویه خود را تغییر نداد، بهتر است محل کار خود را عوض کنید، زیرا فشار روانی و جسمانی ناشی از این پدیده زندگی خانوادگی شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۱۱ – به مشاور مراجعه کنید

در صورت لزوم به یک روانشناس و مشاور مراجعه و از او کمک بگیرید.

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

شبکه های اجتماعی، اعتمادبه نفس شما را می گیرند 

آیا شما هم از این دست افراد هستید که به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده و دوستان تان ترجیح می دهید در شبکه های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشکل هستید.

زندگی بدون آنها سخت است، اما به این فکر کنید که دوستان دیجیتال شما ممکن است آسیب های زیادی به روح و جسم شما وارد کنند. این احساس برای شما آشناست؟ اگر تلفن همراه تان در دست تان نباشد، احساس می کنید چیزی کم دارید؟ یا اگر تلفن همراه تان را در خانه جا بگذارید، احساس اضطراب می کنید دائما در فکر این هستید که نکته ای برای نوشتن در صفحات اجتماعی پیدا کنید یا اینکه ذهنتان مدام در حال فکر کردن به این است که دیگران در شبکه های اجتماعی چه نوشته اند؟ آیا شما هم از این دست افراد هستید که به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده و دوستان تان ترجیح می دهید در شبکه های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشکل هستید.

● اگر سلامت مغزتان را می خواهید

تکنولوژی ممکن است در بسیاری از ابعاد زندگی به شما کمک کرده باشد، اما این لزوما به این معنا نیست که تکنولوژی به نفع سلامت روح و جسم شماست. درست است که انسان امروز نمی تواند از تکنولوژی دور باشد اما متخصصان و کارشناسان معتقدند که وابستگی ما به تکنولوژی می تواند مضر و حتی خطرناک باشد. حتی مطالعات اخیر نشان داده است که وسایل تکنولوژیک در دسترس عموم که خیلی از مردم آنها را با واژه بدون آنها نمی توانم زندگی کنم، می شناسند، می توانند تاثیرات مضری روی سلامت ما داشته باشند.

● ترک اعتیاد اینترنت سخت تر از ترک سیگار است

همان طور که افراد سیگاری به سیگار و فندک وابسته می شوند، افراد وابسته به تکنولوژی هم ممکن است به دستگاه های تکنولوژیک خود وابسته شوند. در واقع می توان از واژه اعتیاد برای آنها استفاده کرد. در سال ۱۹۷۹مطالعه ای در دانشگاه بوستون انجام گرفته بود که در آن از بیش از ۵۰۰ نفر خواسته شد نیازهای روزانه شان را ثبت کنند. درصدر این نیازها بر اساس شدت سیگار، خواب، غذ بود، همین تحقیق در سال ۲۰۰۹ در این دانشگاه تکرار شد و جالب بود که این بار یکی از نیازهای اصلی افراد شرکت کننده، استفاده از وسایل تکنولوژیک مثل تلفن همراه و لپ تاپ بود. در واقع در این مطالعه محققان دریافتند که مقاومت افراد در مقابل تمایل به چک کردن ای میل ها و ارسال در شبکه های اجتماعی و چک کردن پیامک ها کمتر از مقاومت آنها در مقابل گرایش به سیگار است. جالب است که محققان می گویند انسان وسایل تکنولوژیک را بی خطر و فاقد عوارض منفی می داند و برای همین مکانیسم های دفاع مغزی علیه آنها ندارد واین در حالی است که مطالعات در ژاپن نشان داده، افرادی که وسواس چک کردن ای میل های خود را دارند دوبرابر بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند.

 ● آنها اعتمادبه نفس شما را می گیرند

اگر در کل احساس می کنید که حال روحی تان خوب نیست و خلق و خوی مناسبی ندارید، سراغ شبکه های اجتماعی نروید. امروزه بسیاری از جوان ها اگر روحیه خوبی نداشته باشند، سراغ اینترنت و شبکه های اجتماعی می روند، اما واقعیت این است که این کار به احتمال زیاد حال آنها را بدتر می کند، در واقع چند مطالعه در کشورهای مختلف جهان نشان داده، گرایش به شبکه های اجتماعی می تواند اعتمادبه نفس افراد را بگیرد و جالب اینکه این مسئله در افرادی که تعداد دوستان بیشتری در این شبکه های اجتماعی دارند، بیشتر است.

اما چرا؟ این مطالعات نشان داده، مراجعه به این سایت ها رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مثل مقایسه های منفی) را در افراد تشدید می کند. درواقع در اینگونه سایت ها این احساس به افراد دست می دهد که دیگران شادتر از آنها هستند و این باعث سرخوردگی و واکنش های نامناسب در فرد می شود. دکتر سوزان چندلر، از مرکز روانپزشکی ویسکانسین می گوید: معمولا در چه زمانی به شبکه های اجتماعی سر می زنید؟ یا در خانه در حالی که کاری برای انجام ندارید یا در محل کار، وقتی خسته هستید یا...

در کل در شرایط تفریح نیستید. آن وقت چه می بینید عکس هایی از سفر، تفریح، شادی و... خب طبیعی است در این حالت احساس خوبی پیدا نمی کنید و دیدتان نسبت به خودتان منفی می شود، بیشتر افراد این را فراموش می کنند که خیلی ها تنها لحظات خوب زندگی خود را به اشتراک می گذارند و از لحظات مشکل و سخت چیزی نمی گویند.

● موبایل مهم تر است یا مسواک؟

تنها شبکه های اجتماعی نیستند که برای شما مضر هستند، تلفن های همراه هم همین حالت را دارند. بحث های زیادی در مورد صدمات جسمی وارده از استفاده از آنها در گرفته اما اگر این صدمات واقعا وجود نداشته باشد در مورد مسائل روحی نمی توان به سادگی همه چیز را تکذیب کرد. در واقع وابستگی انسان ها به تلفن های همراه خود به گونه ای است که موارد زیادی از وجود توهم و هذیان های مرتبط با تلفن همراه (مثل شنیدن غیرواقعی صدای زنگ تلفن یا ارسال یا دریافت پیامک های عجیب و غیرواقعی) گزارش شده است. جالب این است که مطالعات نشان می دهد، وابستگی به تلفن همراه می تواند انسان را از توجه به موارد مهمی چون سلامت باز دارد. دکتر پاریاوود، روانپزشک در این باره می گوید: در یک تحقیق گسترده از گروه زیادی از افراد با سنین مختلف پرسیدیم که ترجیح می دهند در یک مسافرت یک هفته ای تلفن همراه خود را در اختیار نداشته باشند یا یک مسواک و خمیردندان و داروهای معمول خود را که ۲۲درصد افراد از این دو گزینه، تلفن همراه را انتخاب کردند و در میان دارندگان آیفون این میزان ۴۰درصد بود. این در حالی است که تنها ۶ سال پیش آیفون جایی در زندگی ما نداشت اما حالا مشخص است که چنین وابستگی ای می تواند باعث بی توجهی به مسائل جدی زندگی مثل سلامت یا ارتباط مناسب با دیگران شود.

 

http://dl.clip2ni.com/2011/6/1340998469_693jw8.gif

 

 




:: موضوعات مرتبط: سرگرمی , ,
:: برچسب‌ها: 10 چیز که مانع 10 چیز دیگر است! , روانشناسی اختصاصی , یامهدی , منتظران ظهور , یاباصالح المهدی , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : جعفر قاسمی
تاریخ : چهار شنبه 29 شهريور 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: